Viikko 31

Mennyt viikko oli toinen peräkkäinen kovempi treeniviikko. Lepoviikkoa vasten oli mukava antaa mennä vain ja treenata kunnolla. Kilometrejä tuli paljon, mutta olo oli vahva ja pirteä viikon loppuun saakka.

Juoksua 79,5 km (9:55 h), josta poluilla 55,17 km (7:25 h).



Maanantaina vietin lepopäivää.

Tiistaiaamuna hölkkäsimme pienen lenkin koirien kanssa. Vain parikymmentä minuuttia, vajaa kolme kilsaa. Illalla lähdin treenikuskiksi ja nuoren narttumme Zaden kanssa poluille. Niin hyvä lenkki! Ilma oli aika lämmin, mutta eipä se metsässä haitannut, ja koirakin kävi ojissa vilvoittelemassa ja juomassa.
   Aamu: PK1 2,9 km, 0:21:47, 7:30 min/km
   Ilta: PK2 polkulenkki 9,87 km, 1:10:25, 7:07 min/km

Keskiviikon lenkille lähdin vasta ennen kahdeksaa illalla. Väsytti jo vähän, mutta meillä oli ollut päivällä vieraita ja olin sen vuoksi syönyt tavallista enemmän, joten tiesin, että energia riittää kyllä, kunhan vain lähden liikkeelle. Ja niinpä riittikin. Tein pitkän alkuverryttelyn, jonka jälkeen tasavauhtinen vk-osuus. Kahdessa pitemmässä nousussa syke nousi anaerobiselle kynnykselle, mutta muuten juoksin rentoa, reipasta vauhtia. Maantiellä juokseminen tuntui helpolta ja kevyeltä polkujen jälkeen.
   VK1 11,42 km, 1:00:00, 5:15 min/km, keskisyke 149 + verkat yht. 16,38 km



Torstaina jätin lenkin tekemättä. Olin vasta kahdeksan aikoihin kotona pelastuskoiraharjoituksista ja syönnin jälkeen kutsui ensin sohva ja sitten sänky.

Perjantaina juoksimme koirien kanssa aamulla. Nivelrikkoinen Olli liikkui paremmin ilmeisesti edellisen päivän akupunktion ja useamman kevyen päivän vuoksi. Vauhti oli silti kevyt, minulle lempeän herättelevä ja koirille sellainen, jossa ne ehtivät myös toteuttaa aamuista tiedustelutoimintaansa. Puolenpäivän aikoihin lähdimme ajelemaan Kainuuseen, jossa lapset olivat jo pari päivää olleet. Illalla lähdin "kotipoluille" koirien kanssa, vaaran päälle ja sieltä alas. Vaaran päällä huomasin ihan valtavasti kantarelleja, joten vein koirat takaisin mummolaan ja lähdin sienisankon kanssa juoksemaan samaa lenkkiä uudestaan. Nelisen litraa oli sienisaalis ja kymmenen kilometriä kilometrisaalis.
   Aamu: PK1 5 km, 0:36:17, 7:15 min/km
      Jumppa 15 min
   Ilta: PK polkulenkki 10,8 km, 1:13:23, 7:16 min/km, keskisyke 131

Lauantaina satoi, joten päätin siirtää pitemmän lenkin sunnuntaille. Lähdin kuitenkin tekemään lihaskuntoharjoitusta laskettelurinteeseen. Hölkkäsin sauvojen kanssa pari kilometriä rinteille ja kiipesin siellä yhden vajaan nousun (ensimmäinen) ja neljä pitkää. Nousupolku oli keskivaiheeltaan melkoisen jyrkkä, joten harjoitus varmaankin teki tehtävänsä. Alaspäin hölkkäsin, sitä olisi hyvä harjoitella enemmänkin Kolia ajatellen. Nousumetrejä tuli kelloon 400.
   PK/VK mäkiharjoitus 11,81 km, 1:38:07, 8:18 min/km, keskisyke 134



Säätaktikointi ei toiminut aivan toivotusti, kun sunnuntainakin satoi. Polkukengät olivat edellisen illan harjoituksesta märät ja treenipaidat hikisiä. Tunnelma oli siis valmiiksi kohdallaan, kun lähdin Zaden kanssa pitkälle lenkille Paljakkaan. Reissu venähti suunniteltua pitemmäksi, mutta lenkki oli aivan oivallinen pitkä harjoitus. 20 km reitillä nousut olivat melko lempeitä ja reitti kulki paljon korkeuskäyrien suuntaisesti. Erityisen vaativasta kiipeilystä ei siis ollut kysymys. Nousumetrejä 330.
   PK1 polkulenkki 23,4 km 3:23:17, 8:41 min/km, keskisyke 124

Kommentit

Kuukauden luetuimmat